fbpx

Nowa Lewica

image_intro_alt

Interpelacja do Komisarz Transportu

Wspólnie z europosłem Robertem Biedroniem wystosowaliśmy zapytanie do Komisarz Transportu w kilku tematach.
 
Przedmiot: Wsparcie rozwoju połączeń kolejowych w Unii Europejskiej
 
Rok 2021 został ustanowiony przez UE Europejskim Rokiem Kolei, w związku z czym organizowane są liczne działania promocyjne. Jednak realizacja Europejskiego Zielonego Ładu i zmniejszenie emisyjności transportu wymagać będzie przeniesienia dużej części ruchu pasażerskiego i towarowego na szlaki kolejowe. Pewne działania, np. w zakresie rozwijania sieci połączeń międzynarodowych, zostały już podjęte, zarówno przez podmioty publiczne, jak i prywatnych przewoźników. Efekty odpowiadające stojącym przed nami wyzwaniom klimatycznym można jednak osiągnąć wyłącznie poprzez realizację kompleksowego programu inwestycji, zmian w prawie i koordynacji działań UE i państw członkowskich.
 
1. Czy i w jaki sposób Komisja będzie ułatwiać tworzenie nowych międzynarodowych połączeń kolejowych (w tym nocnych) na terenie UE oraz wspierać zakup nowego taboru (w tym wagonów sypialnych), również z wykorzystaniem instrumentu odbudowy Next Generation oraz środków z budżetu UE na lata 2021–2027?
 
2. Czy Komisja podejmie działania mające na celu stworzenie spójnej i dostępnej internetowej platformy sprzedaży biletów kolejowych dla podróży wewnątrz UE, jak również obniżenie stawek opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej i cen biletów kolejowych w zakresie połączeń międzynarodowych w UE?
 
3. Czy Komisja rozpatruje możliwość wykreowania linii kolejowych dedykowanych wyłącznie ruchowi towarowemu? Ustanowienie takich linii w skali europejskiej pozwoliłoby przenieść ruch towarowy na tory oraz rozwijać koncepcję autonomicznych pociągów towarowych, kursujących z dużą częstotliwością.
 
Odpowiedź udzielona przez komisarz Adinę Vălean w imieniu Komisji Europejskiej:
 
1. Jak zapowiedziano w kompleksowej strategii na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności[1], jesienią 2021 r. Komisja przedstawi plan działania na rzecz zwiększenia liczby dalekobieżnych i transgranicznych kolejowych przewozów pasażerskich, w tym nocnych połączeń kolejowych. Jednym z elementów planu działania jest badanie zlecone przez Parlament Europejski, w którym przeanalizowano przeszkody dla takich usług, w tym brak prostych opcji sprzedaży biletów, poziom opłat za dostęp do infrastruktury, alokację zdolności przepustowej infrastruktury, kwestie interoperacyjności, dostępność i finansowanie taboru kolejowego oraz świadczenie transgranicznych usług użyteczności publicznej. Jeśli chodzi o wsparcie finansowe dla taboru kolejowego, Komisja omawia z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym zapotrzebowanie na innowacyjne instrumenty.
 
2. W ramach wspomnianego wyżej planu działania oraz inicjatywy multimodalnej w 2022 r. Komisja będzie pracować nad dalszą poprawą ramowych warunków dotyczących dostępnej i pełnej sprzedaży biletów kolejowych przez internet. Rozporządzenie delegowane 2020/2180[2] daje państwom członkowskim możliwość obniżenia lub nawet zniesienia opłat za dostęp do infrastruktury w odpowiedzi na pandemię COVID-19. Ceny biletów ustalane są przez przedsiębiorstwa kolejowe lub właściwe organy. Trwające prace nad harmonizacją i tworzeniem jednolitego europejskiego obszaru kolejowego przyczyniają się do zmniejszenia kosztów produkcji ponoszonych przez przedsiębiorstwa kolejowe.
 
3. Wariant ten został przeanalizowany w akcie COM(2007)608, jednak ostatecznie został odrzucony. Komisja skoncentruje swoje wysiłki na ukończeniu transeuropejskiej sieci transportowej oraz na maksymalizacji wykorzystania infrastruktury kolejowej. W odniesieniu do tej ostatniej Komisja planuje przedstawić wniosek ustawodawczy mający na celu poprawę zarządzania przepustowością, koordynacji między koleją i terminalami, a tym samym efektywności kolejowych przewozów towarowych.

Newsletter

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!
W związku z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2016/679 o ochronie danych, wyrażam zgodę na gromadzenie, przetwarzanie oraz wykorzystywanie przez Nową Lewicę przekazanych przeze mnie danych osobowych w celach informacyjnych i promocyjnych związanych z działalnością Nowej Lewicy w celach administracyjnych na użytek newslettera, w szczególności wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną newslettera oraz informacji o przedsięwzięciach organizowanych lub współorganizowanych przez Nową Lewicę, a także informacji o bieżących wydarzeniach politycznych. Czytaj dalej...
Polityka prywatności | Polityka cookies © 2021 Nowa Lewica. Projekt i wykonanie: Hedea.pl

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Rozumiem